تکواندو شهرستان باوی
 
تاريخ : 90/01/01
 

بسـم الله الـــرحمن الـــرحيم 
 
یـــداً بیــد . . . نبنــــي أبطـــــال الغــــــد
 
پهلــــــوان باش . . . تا قهرمــــــان دلها گردی
 

 

استاد حاج خليل كريدي زاده : سال ۱۳۶۷ تكواندو را از باشگاه صنعت نفت اهواز شروع كردم و افتخار شاگردي اساتيدي همچون استاد جاسم زرگر ، ابراهيم منصوري و استاد عابدين عرب (سعید) صادق آبادي را دارم . 

 

در حال حاضر :داراي گواهينامه مربيگري درجه یک از فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران  » داراي گواهينامه هاي داوري كيوروگي (مبارزه) درجه یک ، "پومسه" و  "هان مادانگ" از فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران  » داراي گواهينامه هاي مربيگري تخصصي كيوروگي ، پومسه و هان مادانگ از فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران  » ممتحن فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران » رئيس هيئت تكواندو شهرستان باوي » مسئول كميته آزمون هیئت تکواندو استان خوزستان هستم . 



ارسال توسط کریدی زاده
پنج شنبه 93/6/20  آزمون ارتقاء کمربند کشوری قرمز تا دان 2 بانوان

پنج شنبه 93/6/20  آزمون ارتقاء کمربند کشوری قرمز آقایان

جمعه   21/ 6 / 93 مسابقات هان مادانگ بانوان قهرمانی استان

جمعه 93/6/21  آزمون ارتقاء کمربند کشوری دان 1 و 2 آقایان

جمعه  93/6/28  آزمون ارتقاء کمربند کشوری دان 3 و 4 آقایان - اهواز

مسابقات انتخابی نوجوانان استان خوزستان اوائل مهر ماه سال جاری



ارسال توسط کریدی زاده

بنام خدا

با سلام خدمت شما دوستان عزيز

خدمت شما عرض كنم كه در اين بخش مي خوام در باره اصول مبارزه تكواندو به طور مختصر مطالبی براي شما بزارم كه اميدوارم براي شما مفيد واقع بشوند .

اصولا موفقیت شما در يك مسابقه يا كلا مبارزه تكواندو ، به عوامل بسياري بستگي دارد . اما چند عامل هستند كه از عوامل ديگر بسيار مهمترند كه براتون خواهم گفت .

 

مبارزه تكواندو از ظرافت و پیچیدگی خواص برخوردار است و همچنين از فاكتورهاي مختلفي نيز تشكيل شده است . . . .


 

افزايش قدرت بدني

 

يك تكواندو كار در ابتدا بايد از قدرت بدني بالايي برخوردار باشد ، شما هر چقدر كه در تكواندو، سريع و هوشيار باشيد، باز هم امكان دارد در مبارزه يكي دو ضربه به شما اصابت كند كه البته امري است طبيعي. يا زماني كه بخواهيد تكنيك هاي حريف را دفاع نماييد بايد از دستهاي محكمي برخوردار باشيد. بدنسازي جسمي يك مبارزه گر در مقابل ضربه ، به دو بخش تقسيم مي شود .

 

الف-از بين بردن حساسيت عضله ها: در اين وضعيت، شما با انجام مبارزات تمريني كلاسي 100% و زياد ، حساسيت عضله هاي شما نسبت به ضربه به تدريج از بين مي روند . كه بنظر من از مهمترين عظلات ميتوان به عظلات روي پا اشاره كرد .شايد شما درد عظلات روي پا را بارها تجربه كرديد و مي دانيد وقتي در مسابقه پيش بيايد چطور كار شما را مختل خواهد كرد .پس با مبارزه كردن هايزياد ، خوب تقويتش كنيد .

 

ب-محكم كردن استخوانهاي دست و پا : شما طي انجاممسابقات يا كلا مبارزه، استخوانهاي شما چه در دفاع و چه در حمله بدفعات به هم اصابت مي كنند و اگر يك مبارزه گر خوب استخوانهاي دست و پايش محكم نباشد، ممكن است در اثر درد شديدي كه در استخوان ساعدش به علت دفاع ضربه حريف بوجود مي آيد، قادر به ادامه مبارزه نباشد. پس لازم است كه استخوانهاي ضروري، مخصوصاً استخوان ساعد دست و ساق پا محكم شده و حساسيت آنها نسبت به ضربه بتدريج از بين بروند .

 

افزايش سرعت اجراي تكنيك هاي مبارزه اي

عامل سرعت سمبل و نيزوجه تمايز ورزش تكواندو از ديگر ورزشهاي رزمي ميباشد . در نتيجه يك تكواندو كار بايد حساب ويژه اي براي افزايش سرعت بدنش باز كند .

عوامل مختلفي براي افزايش سرعت بدن وجود دارد كه از مهمترين انها به طور مختصر :

 

1- بدنسازي با برنامه ومستمر

2- اجراي تكنيك هاي مختلف سرعتي روي ميتدر طول تمرينات اماده سازي .

ميت زدنهاي مبارزه اي خود به دو بخش ميت زدن سرعتي در جا و جلورونده ميباشد.

ميت زدن سرعتي درجا : براي مثال شما ضربه آپ دوليو مبارزه اي را بصورت چپ وراست به صورت متناوبي و با سرعت بالا در تعداد بالا تمرين كنيد و هر جلسه از خودتون ركورد گيري كنيد بطوري كه در ركوردهايتان پيشرفت احساس بشود .( ركوردتان همان تعداد ضربات در يك دقيقه ميباشد) .

ميت زدن جلو رونده : همانند ميت ردن در جا مي باشد با اين تفاوت كه شما براي مثال طول سالن تمرين را در نظر بگيريد و آن را به صورت تكنيكهاي متناوب چپ و راست سرعتي ، طي كنيد .

نكته مهم اين است كه در اجراي اين تكنيك ها موقعي كه خسته ميشويد حركات را قطع نكنيد و اراده داشته باشيد و تمرين را ادامه بديد چون همين ها هستند كه باعث پيشرفت ميشوند .

3- طناب زدن - من تمرينات طناب زدن را تو وبلاگ برايتان گذاشته ام . شما با طناب زدن هاي سرعتي مستمر هم چربي هاي اضافي پا و بدن را مي سوزانيد هم قدرت پابالا خواهيد رفت ، وقتي قدرت پاي شما بالا برود متعاقبا سرعت پايتان هم بالا خواهد رفت . پس طناب زدن را جدي بگيريد .

سرعت در تكواندو

 

افزايش نفس

-تنفس صحيح و تقويت ششها : اگر ضربه يك تكواندوكار فاقد كنترل تنفس باشد، ضربه اش قدرت لازم را نخواهد داشت . رزمي كاري كه به تكنيكهاي تنفسي آشنا نباشد و آنها را انجام ندهد، نبايد خود را يك رزمي كار واقعي بداند. اگر نگاهي به تمرينات سبكهاي رزمي بيندازيم، در تمام آنها تكنيك هاي كنترل تنفس وجود داشته و اهميت زيادي دارد. براستي چرا تنفس صحيح براي يك رزمي كار بسيار مهم است؟

اجازه دهيد با مثالي ساده، مطلب را روشن تر سازيم: اگر شما از چيزي بترسيد و يا نسبت به موضوعي خشمگين شويد، اولين ريتم بدني تان كه از تعادل خارج مي شود، تنفس شماست كه سريع و تند مي گردد. حال اگر در اين وضعيت بتوانيد نفسهاي عميق و شكمي انجام دهيد يا به عبارتي تنفسهايتان را كنترل كنيد، بسرعت آرام شده و انرژي جسمي و روحيتان تحليل نمي رود .

پس اگر مايليد طي تمرينات و مبارزه زود خسته نشده و بنيه، قدرت و استقامت زيادي داشته باشيد، تمرينات تنفسي را پيوسته انجام دهيد. از طريق تمرينات صحيح كنترل تنفس، ابتدا ششها قوي مي‌شوند و حين تمرينات طاقت فرساي رزمي كه انرژي بدن رو به اتمام است، اين ششهاي قوي هستند كه تنفس را خود به خود كنترل كرده و اجازه نمي دهند، رزمي كار خسته و از ادامه فعاليت متوقف شود، بلكه با تنفسهاي عميق و كسب اكسيژن بيشتر، به وي انرژي مي بخشند. اينكه مي بينيد بعضي از هنرجويان رزمي، در نبرد زود خسته شده يا اصطلاحاً «مي بُرَند» به خاطر عدم آشنائي شان به تنفس عميق و اصولي است. نكته ديگر اينكه: يك رزمي كار اساساً بايد در حين تنفس كه بدن ضعيف شده و مي خواهد انرژي بگيرد، تكنيكهاي دفاعي و موقع تخليه هوا كه بدن قدرت گرفته و ميخواهد انرژي را انتقال دهد ضربه بزند .

 

 

فراگيري تكنيك هاي مدرن و به روز مبارزات تكواندو

حالا كه به سه فاكتر مهم 1- قدرت 2- سرعت 3 – نفس ، مربوط به مبارزه دست يافتيد .

شما عزيزان با اموزش تكنيك هاي مدرن و پيشرفته تركيبي از اساتيد زحمتكش خودتون را با دقت تمرين و اجرا كنيد كه در ابتدا انها را روي ميت تمرين و پياده كنيد تا به سرعت اجراي استاندارد برسيد سپس به صورت دونفره به طور متناوب به اجرايتكنيك ها روي حريف تمريني بپردازيد تا جايي كه ديگهتكنيك در وجود و حافظه شما حك بشود . . .

 

 

بدن Relax

ريلـــكس بدن : بمعناي شُل كردن بدن است. قبل از شروع مسابقه قبل از هر چيز ، مبارزه گر بايد براي مدت زمان مختصريبتواند به طرز صحیحی بدنش را ريلكس و شُل كند . در نتيجه به راحتي قادر است پارازيت‌ها و افكار منفي ذهن خود را كنترل نمايد و فكرش را آرام سازد. به عبارتيوقتي كه بدن آرام شود، ذهن نيز آرام مي شود .زماني كه ذهن آرام شد، فرد مي تواند از تمام تكنيكها و تاكتيكهاي و شگردهاي خود، در مبارزه حداكثر استفاده را ببرد. بعلاوه وقتي كه بدن ريلكس و آرام باشد، انرژي جسمي و روحي اضافي به هدر نرفته و رزمي كار بنيه و قدرت بيشتري براي مبارزه و اجراي تكنيكها خواهد داشت. . . .

 

 

@ نكته بسيار مهم @

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

هیچ وقت از مبارزات تمرینی در باشگاه فرار نکنید . و از هر فرصتی برای مبارزه کردن استفاده کنید زیرا تعداد مبارزات زیاد شما باعث موفقیت و اعتماد به نفس شما میشود و فقط به ميت زدن بسنده نكنيد .

 

 

تكواندو بخش باوي – اهواز

Taek4u.blogfa.com

 

 


ارسال توسط کریدی زاده

شكستن اجسام، يك راه خوب براي نمايش سرعت، قدرت و تمركز است كه بدون زخمي شدن خود و ديگران، بر روي اشياء غيرزنده اعمال مي‌گردد و به ورزشكار كمك مي‌كند تا باور نمايد كه بدن او يك سلاح قوي است. نكات زير از اصول مهم در شكستن اجسام مي‌باشند:

۱)از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده فراتر نرويد و بر مبناي توان و پيشرفت خود، گام برداريد. زيرا بافت‌ها و پوست بدن به سرعت آسيب مي‌بينند، تاندون‌ها كشيده شده و درد زيادي خواهند داشت و آسيب‌ديدگي به سرعت از قدرت و انعطاف‌پذيري ورزشكار مي‌كاهد. بدن شما پتك آهني و يا گلوله ضدّ زره نيست! تنها زور و قدرت ضربه در شكستن يك جسم مؤثر نيست. شكستن اجسام از آن جهت هنر است كه عوامل بسياري را هنرمندانه به‌كار مي‌گيرد تا بر استحكام اشياء غلبه كند. پس معقولانه عمل كنيد.

۲)همواره صبور و با احتياط باشيد. در تمامي تكنيك‌ها، ابتدا روش صحيح اجراي آن را ياد بگيريد و با تمرينات سبك شروع كنيد.

۳)دقت نمائيد كه ضربات را با مناطق ضربه‌زننده مجاز اجرا نمائيد. براي مثال در ضربات مشت بايد فقط از بندهاي دو انگشت وسط و اشاره استفاده كنيد تا ساير قسمت‌ها آسيب نبينند.

زاويه اصابت ضربه

 بالاترين راندمان در انتقال نيرو، به هنگام وارد كردن ضربه عمودي بر جسم صورت مي‌گيرد. يك دليل ساده آن، افزايش ضخامت مؤثر در ضربه مورب است. براي مثال اگر ضربه در زاويه 90 درجه (عمودي) بر جسم وارد شود، بايد بر ضخامت 2 سانتي‌متر غلبه كند. اما اگر همين ضربه در زاويه 45 درجه زده شود، بايد بر ضخامت مؤثري در حدود 3 سانتي‌متر غلبه نمايد.

افزايش ضخامت مؤثر جسم، نيروي لازم براي غلبه بر آن را با توان 2 افزايش مي‌دهد. يعني اگر براي شكستن جسم با ضربه عمودي به 40 نيوتن فشار نياز بود، در زاويه 45 درجه، شكستن همان جسم به 90 نيوتن فشار نياز دارد!

 به همين دليل، در تكنيك‌هاي دست و پا، تاكيد مي‌گردد كه ضربه بايد عمود بر هدف اصابت كند. مانند تكنيك‌هاي «دوليو چاگي» و «مومدوليو باندا دولوچاگي» اما در تكنيك‌هاي دفاعي، بايد دست با زاويه مايل در مقابل ضربه قرار گيرد تا از قدرت نفوذ ضربه بكاهد.

اگر انتقال توان را در دو بعد يك صفحه (عمودي و افقي) بحث نمائيم، علم مثلثات و ترسيم محورهاي مختصات، كمك شاياني به درك علت افت توان در ضربات مايل مي‌نمايد. دو محور Sin (عمودي) و Cos (افقي) محورهاي اصلي مختصات مي‌باشند كه از 0 تا حداكثر 1 (واحد) قابل اندازه‌گيري مي‌باشند. محور عمودي سينوس، بيانگر ميزان انتقال نيروي ضربه به جسم مي‌باشد كه در زاويه 90 درجه (عمود) به حداكثر خود رسيده و در ساير زوايا مقادير كم‌تري خواهد داشت.

 

 

همان‌طور كه از دايره مثلثاتي مشخص است، هرچه به زاويه 90 درجه نزديك‌تر شويم، مقدار سينوس زاويه بيش‌تر خواهد بود. كاهش راندمان انتقال توان در حالت مورب، به همراه افزايش ضخامت مؤثر جسم، شكستن آن را بسيار مشكل خواهد نمود و به همين ترتيب در دفاع‌ها قرار گرفتن در زاويه مايل، از قدرت تخريبي ضربه خواهد كاست.

 


منبع : تکواندو نمین



ارسال توسط کریدی زاده